Duiven-dialoog deel 2

Ha Michel,

( 18-09) Inmiddels heb je kunnen lezen dat het seizoen voor mij in een sof eindigde. Ik had de duiven graag nog een keer een test van 400 km + gegeven. Ik schreef dat ze dit jaar maximaal 364 km gevlogen hebben, zelfs daar vergiste ik me in dat was 337 km. Uiteindelijk ging het helemaal niet door met als reden , het weer en te weinig animo. Tuurlijk het weer zag er niet geweldig uit, maar als je achteraf naar de vluchten in 2 en 3 kijkt zijn die prima verlopen. En daar hebben de jongen in ieder geval ook direct ervaring opgedaan met regen, dat hebben die van ons nog niet gezien. Tevens waren er daar in beide afdelingen rond de 4000 duiven mee, waarom doen ze daar wel mee en bij ons niet? Ik zie dat als bestuurlijke en vervoerstechnische “onwil” om iets van deze vlucht te maken. Als je een “Attractie” vlucht organiseert maar niemand weet wat de prijzen zijn, wat is deze benaming dan waard.

Overigens is het de vraag hoeveel liefhebbers zich in 5 druk maken over dit gebrek aan gevlogen kilometers. Ik sprak gisteren een oud- medebestuurder, die gaf ook al aan dat het gros van de liefhebbers dit allemaal gelaten over zich heen laten komen. Die zijn waarschijnlijk blij met het feit dat de verliezen beperkt zijn en ze eens een jaar door kunnen selecteren. Zonder zich blijkbaar te realiseren dat de klap dan waarschijnlijk volgend jaar komt.

Dat brengt me dan direct bij het vliegprogramma. Hier zitten we nog 2 jaar aan vast, echter ik hoop echt dat er landelijk gekeken gaat worden naar de jonge duivenvluchten. Overigens is de oplossing daar niet zo lastig, voor de eerste officiële 100 km vlucht zitten er 2 momenten waarop er “trainingen” op het programma staan. In 5 is er 1 niet door gegaan op zaterdag, terwijl andere afdelingen toen al 2 keer een containervlucht hadden. Als we dat komend jaar in 5 wel doen los je 2 problemen op. Ten eerste ga je meer vluchten en kilometers maken met de jongen, ten tweede sta je dan niet zo dicht op de andere afdelingen de eerste weken. Jarenlang hebben wij als 5 geen last gehad van andere afdelingen omdat wij al veel verder stonden qua kilometers. Dus in mijn ogen een win-win situatie.

Het argument dat er te weinig losplaatsen zijn is deels waar, toch ga ik met wat hulp op zoek naar losplaatsen rond de 400 km (hart afdeling). Zo denk ik dat Melun nog steeds een goede optie voor ons is aan het einde van het seizoen, omdat ook wij dan met maximaal 2 trailers jonge duiven op die plek staan.

Ook het vliegprogramma ga ik een invulling geven waar in mijn ogen iedereen mee uit de voeten zou moeten kunnen. Niets doen en commentaar leveren vanaf de zijlijn is voor mij geen optie. Hoewel ik daar overigens wel tegen een leuk probleem aan loop. In ons samenspel is het bestuur opgestapt, de vraag is dus of ik als lid op een of andere manier nog invloed kan uitoefenen op de beleidskeuzes die gemaakt gaan worden, ik betwijfel dat ten zeerste.

Tot slot, toen ik destijds bezig was met het vormgeven van een nieuw NPO bestuur heb ik al voorgesteld om een klankbordcommissie aan te stellen. Die zou dan een onafhankelijke rol krijgen tussen de afdelingen en het bestuur. Deze commissie zou niet alleen als klankbord voor afdelingen en NPO bestuur fungeren maar ook voor de leden, bij voorkeur via een sectie-achtige constructie. Ik heb destijds een gekende marathon man uit Noord Holland gevraagd of hij daar samen met o.a. mijn persoontje in wilde gaan zitten. Het NPO bestuur zag hier echter niets in omdat zij van mening waren dat een goede en transparante relatie met de afdelingen onderdeel moest uitmaken van hun toekomstig ordentelijk besturen. Daar valt weinig tegenin te brengen, toch denk ik nog steeds dat zo`n klankbordcommissie een meerwaarde zou kunnen zijn. Overigens fungeer ik nog regelmatig als klankbord, zo ga ik binnenkort op bezoek bij een gekende ZLU speler uit onze afdeling om eens een boom op te zetten over de toekomst van de ZLU/NPO. Helemaal niet mijn spelletje, maar voor de toekomst van de duivensport in zijn breedte ontzettend belangrijk, dus ook voor mij.

Thuis zijn alle duiven inmiddels gescheiden, de oude zijn geselecteerd, de jongen mogen eerst uitruien. De kweekduiven zitten weer in hun jaarlijkse gezondheidsprogramma en een eerste kweek planning is inmiddels gemaakt. De eerste hokbezoeken zijn al in kaart gebracht en 1 oktober is de uitreiking van de Golden classis, dus ik kom m’n tijd wel weer door

Tot horens!

Groetjes

Harry

Laat een reactie achter

nl_NLDutch