In het eerste deel (lees hier https://wblaakracingpigeons.nl/2023/03/ )heb ik kort uitgelegd hoe vliegen met duiven is ontstaan. In het 2e deel ben ik wat dieper ingegaan op de wedstrijden zelf (lees hier https://wblaakracingpigeons.nl/wat-is-duivensport-deel-2/)
Dit keer gaan we het er dus over hebben hoe we de duiven zo snel mogelijk naar huis proberen te krijgen, want dat is natuurlijk uiteindelijk het doel.
Belangrijk om te weten is ook dat we niet het hele jaar met de duiven wedstrijden vliegen. Ondanks het feit dat duiven goed om kunnen gaan met temperaturen van -15 tot +35 en hoger (in het Midden-oosten wordt ook gewoon gevlogen met duiven) zijn regen en te harde wind spelbrekers voor mooie en eerlijke wedstrijden. Om die reden loopt het wedstrijd seizoen grofweg van begin april tot medio september.
Zoals in een van de andere stukken al verteld worden de duiven op donderdag of vrijdag avond bij de club opgehaald en naar de losplek gebracht. Eenmaal op de losplek aangekomen worden de duiven van water voorzien en worden de deuren van de vrachtauto`s half open gezet voor voldoende frisse lucht. Wanneer de duiven op vrijdag naar de losplek worden gereden krijgen ze geen voer meer, dat hebben ze voldoende van de liefhebber gehad op het hok. Moeten de duiven naar een verder gelegen losplaats en gaan ze al op donderdag met de vrachtauto op pad, dan worden ze op vrijdag wel gevoerd in de auto.
Wanneer de weersomstandigheden goed zijn, worden de duiven op zaterdagochtend zo vroeg mogelijk, maar minimaal een uur na zonsopgang, gelost. Daarbij moet onder andere rekening gehouden worden waar andere lossingen plaatsvinden. Mijn duiven moeten terug naar Zuid Holland, maar er gaan ook duiven naar de overige provincies van Nederland. Daarbij proberen we te voorkomen dat de duiven door elkaar komen te zitten, dit noemen we een kruislossing. Als dit allemaal goed gegaan is vliegen de duiven naar huis.
Maar waarom gaat de ene nu veel sneller naar huis dan de andere? Zoals eerder uitgelegd heeft dit met het soort “sporter” te maken. Je hebt bijvoorbeeld echte sprint-duiven en marathon duiven. Dus de aard van het beestje bepaald mede waarom ze heel hard of op hun gemak naar huis gaan. Maar hoe zit het dan met het verschil tussen de sprint-duiven onderling. Dat heeft enerzijds weer met kwaliteit te maken (niet iedereen is zo snel als Usain Bolt) maar ook met motivatie. Deze motivatie zit erin dat de duiven als ze thuis komen hun partner mogen zien, die ze de rest van de week niet mogen zien. De duiven weten dit zodra ze in de mand zitten om naar de club gebracht te worden. En op dit punt lijken de duiven dan weer op de mensen, sommige presteren super zonder dat ze een partner hebben en sommige presteren alleen ALS ze een partner hebben😊. Daarnaast is het zo dat duiven ook voor “het baasje” naar huis komen. Voor ons, de liefhebbers, dus de kunst om uit te zoeken waar je duiven het meest door gemotiveerd raken.
Tot slot is ook de voorbereiding van invloed. Hiermee bedoel ik dan voldoende training (en dus conditie) en de juiste voeding. Voor korte vluchten (tot 2-3 uur vliegen)krijgen ze veel suikers en koolhydraten, voor langere vluchten zijn eiwitten en vetten erg belangrijk. Wat ook van groot belang is, is de luchtkwaliteit in de hokken. Is de luchtkwaliteit niet goed (stoffig, vochtig en niet voldoende en juiste verversing van de aanwezige lucht) dan zal dit zijn weerslag hebben op de longen van de duif en dit direct invloed hebben op de prestaties van de duiven op dit hok.
Daarom zeggen liefhebbers ook, een goede prestatie begint met een goede duif, een goed hok en een liefhebber die de atleten goed verzorgd. En wel in deze volgorde. Want een goede liefhebber maakt van een ezel geen renpaard, maar een slecht hok of matige verzorging kan van een renpaard wel een ezel maken.
Om een idee te krijgen hoe de lossingen van duiven eruit zien zijn er diverse video`s op internet te vinden. Er is een hele mooie beschikbaar van een race in Zuid Afrika, waarbij de duiven ook door de lucht zijn gevolgd. Wil je deze zien, klik dan hier voor de link.